pondělí 28. března 2016

Hit v Bratrstvu růže


I v dobách našich českých králů vznikaly hity. Když jsem Bratrstvo psala, na začátku jsem nevěděla, že mi jeden takový přivane osud. Protože mám hudbu ráda, říkala jsem si, že když už tam v Bratrstvu zpívá a hraje vtipálek mlynář Míla na loutnu, tak by bylo dobré si nějakou tu dobovou hudbu poslechnout. Ale kde ji vzít?

Zasáhla "náhoda", čili...
čtyřcédéčko, které jsem pořídila v prodejně s levnými knihami a cédéčky u nás ve městě. A na cédéčku číslo dvě mezi vánočními písněmi jsem zaslechla tichou krásnou melodii, která začínala na slova Ave Rosa in Jericho.

Pokusila jsem písničku přepsat, latinu jsem měla na gymnáziu, ale vy výškách jsem zpěvákům opravdu nerozuměla. Nakonec jsem oslovila přes internet ty, kdo píseň u nás mají na repertoáru, a to paní Zdeňku Součkovou z Pueri gaudentes a pana Ondřeje Klečku z Vox cantabilis. Díky nim jsem text dala dohromady a mohl se v knize objevit. A také poděkování oběma za pomoc. 

Píseň Ave Rosa in Jericho (Buď pozdravena růže z Jericha) byla tehdy přibližně v 15. století opravdu hitem, který se hrál i na ulicích. Složil ji kdosi sice v Čechách, ale latinsky, což byla v té době tzv. lingua franca - tedy dorozumívací jazyk, jako je dneska angličtina. Člověk si řekne, proč Čech napíše píseň s latinským textem? Hm, zkrátka chtěl být světový a nebo byl od církve. Ale jeho jméno stejně zapadlo. Písnička však přetrvala a já ji mohla použít v příběhu.

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

trochu mi to připomíná vílí tance - https://www.youtube.com/watch?v=toJcQZW9Q6M

Renata Štulcová řekl(a)...

Jo jo, :-) to učím rýsovat žáky na počítači v CABRI geometrii. Ti vždycky zírají.