neděle 9. října 2022

Jak jsme vydali knihu


Prostě když jsem dopsala tuhle krátkou detektivku pro malé holky, zamyslela jsem se nad velkým problémem. Vlastně nad dvěma problémy. O tom druhém, překvapivém se dočtete až na konci článku. Knihy píšu víc jak dvacet let, šestnáct knih mi vyšlo u velkých nakladatelství. Jenže tahle nová malá knížka nazvaná Marina Sběratelka jednorožců je určena pro jinou kategorii než moje předešlé knihy, proto jsem řešila otázku: Kam se tedy mám obrátit? Upřímně, nechtělo se mi ani do otravného kolečka obesílání nakladatelů a čekání, jestli se jim kniha zalíbí a vejde se do edičního plánu někdy za dva roky. V té době (jaro 2022) jsem si na Youtube poslechla rozhovory s několika úspěšnými českými autory, kteří po létech publikování u nakladatelů... přešli na samo náklady. A bylo rozhodnuto, že si zkusím knihu vydat sama. Nakonec všechny práce na knize umím, nepotřebuju pomoc jiných, takže nemusím platit grafika, korektora atd.

Během července a srpna jsem navíc absolvovala online kurz na Cambridge University, který se zaměřoval na psaní knih pro kategorii malých čtenářů. S paní profesorkou a s ostatními studenty jsme nad svými díly diskutovali, což znamenalo, že jsem určité kapitoly přeložila do angličtiny (vystudovala jsem ji na univerzitě), aby mi mohli ostatní dílo hodnotit a rozebírat. Já zase hodnotila a rozebírala díla ostatních. 

Během kurzu v těch letních měsících jsem knihu vysázela v online nástroji pro grafický design canva.com a moje sestra mi nakreslila báječné ilustrace, které jsme do knihy vložily. 

Tohle nebyl problém, jelikož celá ta detektivka má 72 stran včetně ilustrací a nesmím zapomenout se zmínit, že text je vysázen větším písmem. Kniha je především pro prvostupňové děti. 

Poté jsem hledala vhodnou tiskárnu, a to takovou, která má i vydavatelství, protože jsem si od nich potřebovala zakoupit ISBN. Nechtělo se mi řešit ISBN u Národní knihovny, nakladatelství nemám, abych si to číslo přidělila sama, proto mě zaujalo, že některá vydavatelství za poplatek číslo přidělují sama. 
Jenže tady jsem narazila na totalitní bolševické myšlení jednoho vydavatelství z opačného konce republiky. Představte si, že sice nabízejí možnost koupit si od nich ISBN, ale chtěli mou knihu lustrovat, zvažovat a rozhodovat, jestli jí ISBN vůbec za mé peníze dají a jestli ji vytisknou. Že já se s nimi tam daleko zdržovala... No nic...

A tak jsem se obrátila zpátky do Čech, do Prahy. V Powerprintu mi vyšli vstříc a nejen zařídili ISBN levněji než ti tam daleko, ale jejich práce, tisk a jednání jsou prvotřídní. 

Pak nastal čas vytvořit e-shop. Mým cílem bylo, aby se jednalo o jednoduchý e-shop, který by nevyšel draho. A hlavně - aby byl pro čtenáře intuitivní.
Asi tři týdny jsem se prala s vytvářením e-shopu na Shoptetu, vymýšleli jsme doma všichni jeho název, až nakonec vznikla Čítárna U Jednorožce. Veškeré ilustrace pro e-shop vytvořila také moje sestra, čímž dostal celý virtuální obchůdek jednotný ráz.

Nakonec naše sesterské duo vytvořilo samolepky a záložky, které si mohou zákazníci objednat ke knize, a pak už jsme teď 7. října e-shop zprovoznily. 

Na závěr pro ty z vás, kdo se sem dočetli a jste zvědaví na můj druhý knižní problém. Víte, za těch 20 let mně z knih jiní tvůrci vykradli některé originální nápady. Sama bych na to nepřišla, ale několikrát se mi stalo, že mi psaly fanynky určité knihy, že jsem já tu knihu opsala. Pak se zjistilo, že ta kniha vyšla až skoro 10 let po té mé, že s největší pravděpodobností se její autorka příliš inspirovala tou mou. Nebo mi dokonce vykradli velké úseky z knihy do filmu pro mládež. Neuvádím jména, jelikož se nechci s nikým soudit. Ale i tohle se vám může stát. A tak jsem nyní udělala neuvěřitelnou věc. 

V Marině Sběratelce jednorožců se vyskytují jednorožci. Nebeské stádo. Laniakea Glory. A já mám na ně trademark. Sice to není zadarmo, ale chystám se psát další pokračování Mariny Sběratelky jednorožců, takže se s Laniakea Glory čtenáři budou setkávat dál. 

A jestli jste zvědaví, jak malý e-shopek vypadá, klikněte si SEM.

Žádné komentáře: